søndag, april 26, 2009

Movement of the people

Fredag/lørdag bestod av øvelse og framførelse av en dramatisering av African Americans opp gjennom tidene. Christine, en veldig koselig jente som går på skolen til vertssøstrene mine skulle på band/kortur så jeg måtte ta plassen hennes i stykket. Det hele startet med afrikansk landsby-dansing. Vi hadde på sånne store sjal som vi bandt rundt oss, også bar vi på stråkurver. Neste scene var jeg en tjener som sto og viftet kongen som skulle gifte seg. Vi danset opp gjennom gangene osv, og også på scenen, og plutselig så ble vi tatt som slaver, og reiste over havet til USA. Så var det noen scener om slaveri og sånn som noen damer sang osv. Etter pausen var det Rosa Park-bussscene, og for første gang i stykket spilte jeg en hvit dame. Jeg var den siste til å gå på bussen, og måtte be Rosa Park flytte seg, for jeg ville ha setet hennes. Rosa Parks ristet på hodet og etter å ha prøvd tre ganger ba jeg bussjåføren om hjelp, han fikk henne ikke til å flytte seg heller, så han ba politimannen om hjelp! Så går jeg og setter meg på setet og ser fornøyd ut... Etter et par scener er det Martin Luther King jr.'s tale "We have a dream".. Vi hadde en pastor som så veldig lik ut til å holde den, det hørtes veldig likt ut. Så kom vi alle ut på scenen og sang: "We shall overcome"

Neste scene så er jeg "svart" igjen som alle andre og vi hadde på oss lange hvite skjørt og hatter og handsker. Så kommer gutta (mmm...) og blir med og vi tar av hattene, handskene og viftene og begynner å danse skikkelig heftig! Det var til denne sangen som er driiitkul:



Vi danset ganske likt som de i filmen... Bare tok av helt :P Hoppet rundt i salen, og jeg var heelt med :P Det siste jeg gjorde var å sitte på scenen og høre Barack Obama's tale under hans inauguration. Jeg har dessverre ingen bilder fra dette, men var mange som tok både film og bilder - så hvis jeg får tak i det skal jeg vise dere.. Jeg var den eneste hvite jenta i stykket, og den eneste i hele kirka! Men det betyr liksom ingenting!

Etter det var over hadde de litt mat til alle i et annet rom, og folk kom opp til meg og sa flere ganger at jeg var kjempeflink, og spesielt sånn i siste liten, at jeg var kjempeflink å danse - de kunne aldri klart det, og det kom så naturlig for meg. En gammel dame kom og sa at jeg passet veldig bra inn, og jeg var "en av dem nå"! hahaha! Så når familien min kommer over it så er det der jeg skal ta dem med for å se min 'kirke-familie' :)

I dag, søndag, har jeg vært og shoppet klær til et sånt fashionshow jeg skal være med i. Vi fikk velge oss to antrekk, som vi skal ha på, også skal de prøve å selge klærne etterpå. Jeg kjøpte en kort, hvit kjole med sånne sparkling ting rundt halsen.. og en svart singlet og skater-hatt som jeg skal ha til mine surfer-shorts og flipflops. Så det skal bli gøy:D Neste helg!

2 kommentarer:

mamma sa...

Tror ikke du skal legge ut dansinga hvis det var mer enn den vi så på det youtube-innslaget du la inn :):)
Vi blir gjeeerne med til den "kirkefamilien". Høres ut som en midt-i-blinken kirke for deg.
Her er det frokosttid nå, skriver mer senere.

patricia sa...

det där lät cooltcooltcoolt, hade gärna vart där å sett det alltså. du va fersure jätteduktig!! og for første gang i stykket spilte jeg en hvit dame - haha det va funny. men när du va svart, fick du måla dej då eller?
lycka till med fashionshowt, men det har jag ju redan sagt ^^
<3