lørdag, desember 20, 2008

Begivenhetsrik dag!!

Har skjedd så mye fra jeg våknet tidlig i morges til nå, så får at det skal virke oversiktlig, får jeg bare begynne fra begynnelsen!

Måtte stå opp tidlig for å komme meg til kirka, få på meg kor-kjortelen og varme opp med koret.. Vi sang på begge gudstjenestene, og det gikk veldig bra! Var masse julesanger, men bare koret og sanggruppen som sang. Amerikanerne hadde for det meste på seg røde klær, men vi i koret kunne man ikke se hva vi hadde på oss...

Etter kirka kom vi hjem, spiste, også kjørte Dale meg til San Jose. Jeg liker San Jose veldig godt, men grunnen til at jeg dro i dag var GYC. Generation of Youth for Christ. Da jeg kom dit, prøvde jeg å finne Joel, men det var "outreach" akkurat da.. Du kan tenke deg 3000 mennesker som skal ut i 50 skolebusser for å banke på dører.. det var masse styr og vanskelig å finne folk. Joel var allerede dratt ut når jeg kom fremst i køen... Da vi skulle gå på bussen ba de oss gå sammen i par med en fra hvert kjønn, fordi det var tryggest. Det sto en mann ved siden av meg, så han spurte om ikke vi skulle gå sammen. Han var ca. 40 år, lege som tok utdannelsen på Loma Linda.. Han hadde også vært på sånne outreach-greier før, så det var veldig greit å få gå med han! Han var nerdete morsom der han gikk med blackberry'en (mobil) sin og googlet det jeg fortalte han om Norge.. Han fant et kart på internett og fikk meg til å peike på hvor jeg bodde og sånt...

Hvertfall så kom vi fram, og vi måtte gå et stykke for å finne gaten vi skulle til. Vi kom til en ganske "slummete" gate med nesten bare mexicanere. Jeg har ingenting i mot dem, men de fleste kan ikke engelsk! Han haltet frem på sykt dårlig spansk, og jeg er sikker på at jeg skjønte mer enn han av hva de sa:P Vi hadde fire spørsmål vi skulle stille dem... Hva de tror roten til problemene i verden i dag var og sånn, og om det kunne ha noe å gjøre med mangelen på åndelighet i samfunnet... Så spurte vi om de trodde profetiene i bibelen var relevante i dag, og om de hadde sjansen, ville de like å få et gratis bibelstudie. Så ba vi med dem. Det var en veldig bra opplevelse. De vi snakket med, begynte å dele så mye at vi fikk bare banket på seks dører på 1,5 time!! En mann fortalte om at han hadde blitt robbet, knivstukket osv, og at han hadde tatt med seg familien og flyttet osv.. En annen fortalte om hele livet, hvordan han hadde tatt seg av sin syke mor, vært i marinen osv... Utrolig hvor mye de var villige til å dele, og det var veldig koselig å be med dem - nesten alle sa ja til det, og ville at vi skulle be for barna, familien eller en venn også...

Når vi kom tilbake møtte jeg Joel, vi sa hei, og det første han spurte meg var: "Har du alltid hatt hull i ørene?" Wow, tenkte jeg... I kirka i Sunnyvale har nesten alle damene hull i øra, men på dette stedet hadde alle lange skjørter og ingen hadde hull i øra... Plutselig var AJ fra skolen der, så jeg hang med han! Hans venninne fra kirka, Victoria (sikkert rundt 22-23) og hennes venninne fra high school i Sør-Afrika (like gammel, men hun var ikke svart som de andre.. men snakket engelsk med afrikansk aksent - sykt kult) , AJ og jeg gikk rundt og så gikk vi ut i byen over til McDonalds. Det var utrolig koselig, og vi hadde det kjempekoselig sammen alle fire! Så gikk vi tilbake for de hadde et møte som begynte kl. 19. Det var en svart fyr som hørtes veldig sint ut når han talte... Men han sa mye klokt også, da...

AJ dro i løpet av møtet, så etterpå gikk jeg rundt med Victoria og så på alle standsene og bodene osv. Så, få minutter før jeg skulle dra - gjett hvem jeg plutselig ser!! MARTA!KOSTOVA!! Jeg fikk helt sjokk, og løp bort til henne! :D Endelig noen jeg kjenner:) Var kjempekoselig å catche up med henne før jeg måtte dra!:) Håper hun ringer meg, så hun kan komme å besøke meg i morra kveld før hun drar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så utrolig koselig lørdag. Og spennende å gå på dører å få høre alt det folk har å fortelle.. Det var sikkert litt sterkt å høre!

Joel da, koselig da!:) Deilig å se noen du kan snakke norsk med vel? Martha også.. haha, visste ikke at hu var i usa en gang jeg!! Får håpe du får tak i henne.. skulle ønske jeg kunne komme til usa en gang til år:( Nå skal jeg på butikken å kjøpe de siste julegavene.. Husk å svare meg på facebook da om kontonr og sånt<3 løve u

Anonym sa...

Fremdeles ikke problemer med å få fylt opp dagene til siste time før leggetid! Spennende å høre om det alt sammen. Flott at du fikk med deg "outreach", til tross for hull i ørene!!:0) Du er vårt og Guds elskede barn uansett! Bra at du var sammen med en voksen. Strøket hørtes litt småskummelt ut. Fortalte de alt dere fikk høre om på spansk? Visste i så fall ikke at du forstår såå mye spansk! Artig at du møtte Martha også. Er hun ferdig på Tvs? Hils AJ fra mamman din. Trivelig kar det der! Have a nice Sunday1