søndag, august 17, 2008

Min weekend



Ok, så på fredag så var det POOLPARTY-time!! Liz, Steph, Maryana og jeg kjørte bort til poolparty vespers hos Josh fredag ca. kvart på seks. Vespers, det er noe lignende ungdomslag... Når vi kom fram lurte vi på om vi skulle gå inn, for det så ikke ut til å være noen der!! Til slutt måtte jeg sette foten ned, og bare dra gjengen med meg inn! Det var kjempekult..!!! Masse deeeilig mat, morsomme folk og deeeilig badevann!! Men en ting må jeg si.. Jenter og gutter har et helt annet forhold her i USA enn i Norge... Jeg følte litt at jeg var på ungdomsskolen igjen, og gutter var skumle... Dvs. jeg syns ikke de var noe skumle, men under hele festen var liksom jentene ganskje for seg selv og prata, mens guttene skulle "gjøre" ting, tøffe seg osv.. Blir spennende å se om det er likt på skolen min!

Men det samme fenomenet fant jeg når vi var på familiebesøk på sabbats ettermiddagen. Med én gang vi kom inn døra i huset, eller dvs. slottet, til den familien vi skulle besøke - gikk herrene ett sted, mens damene var på kjøkkenet... Det var nesten litt morsomt... Det var AKKURAT som på film, liksom! Herrene tok fra bøker og dvd-er fra biblioteket og hadde alvorlige diskusjoner, mens mødrene sto på kjøkkenet og kjasa og masa... Fy søren, vertsmora mi kan prate!! Og det er ikke alltid heeelt interessant å følge med... men jeg har funnet ut hvis man bare smiler, holder øyenkontakt og sier ja, innimellom, så trenger jeg ikke å følge henne helt mentalt! Samme gjelder for vertsfaren som forteller utrolig lange trivielle fakta og historie om stedet, og innbyggertall i de nærmeste byene, byer jeg ikke engang har hørt om... Men det blir morsomt når de sier.. We'll take you there and there and there.. Ja, det gleder jeg meg til! Men dette besøket var morsomt... Når vi kom inn, så introduserte de meg for damene, så kom mennene og bare: Ja, Kathy, nå må du introdusere oss da.. hvem er dette! Kunne liksom ikke bare si hei og ta meg i hånden selv:P XD

Kirka her var akkurat så forskjellig fra i Norge som jeg ville ha det. Den var perfekt, helt seriøst!! Først var det en tradisjonell gudstjeneste... vi var der fordi vertsøstera mi skulle synge.. Litt kjedelige sanger og sånt, men talen var fantastisk!! Var en dame som talte, og hun snakket om at Guds kjærlighet var helbredende... Og folk sa Amen underveis og sånn.. kult! Også på slutten delte hun ut roser til fem folk hun syntes fortjente det! Og så fortalte hu om en gutt på 16 som var veldig syk, hadde hatt kreft og sånn, og så tok vi opp en kollekt til familien hans... Så var det sabbatsskole-tid... Der så jeg på tavla at de allerede hadde hatt meg i sine bønner! Hadde bedt om at jeg skulle komme trygt fram osv... Så ble det visket ut, og folk hadde andre bønneønsker... Alle skulle velge en å be for.. og når det ble min tur - ba jeg på norsk..:D Fikk endel rare blikk, ble jeg fortalt, men det var litt morsomt:D

Så, mens vi ventet på den andre gudstjenesten, var det masse diiiiggg mat!! Masse forskjellige cookies, brownies, iskrem, vannmelon, lemonade, vann, og annet digg...! Det er en god ide til vår nye menighet i Mjøndalen! Da får dere i alle fall uteliggere til kirka!! Noe som er veldig bra:)

Andre gudstjeneste het: Open Door! Da var det liksom veldig åpent for alle:) Vet ikke hva de tenkte om den første, men:P Her var det i alle fall fantastisk musikk -akkurat min smak!! Ordentlig band, liksom, med gitar, el-gitar, bass, trommer!! fiolin og piano... og ca. 300 mennesker..! Var dritkul musikk! og det er her jeg har blitt spurt om å spille bass :D Så det blir gøy! Synes det var en genial idé med to gudstjenester, selv om det var mange fler på den andre, så er det liksom mer inkluderende at alle får etter sin smak! Så det er også en ide for kirker i Norge:) well well

over og ut
kaffegrut

- Songbird

8 kommentarer:

Line L sa...

Skal si ifra hvis vi skal nedover til California :D Du faar si ifra naar dere skal oppover til Washington ogsaa da!

Haaper du koser deg, og det virker det som! ;D

Mathias sa...

jeg har lest alle bloggene dine. Det virker som om du har det gøy der nede. Det har jeg også... I dag ble jeg "tvunget" med på 6 mils lang sykkeltur, drammensfjorden rundt. Etter vi hadde sykla tre mil var det meningen at vi skulle ta en ferge over til svelvik, men der var det fire timers lang kø, så da måtte vi ta samme veien tilbake. Jeg så bilde av vertssøstrene dine.De så jo veldig "interresante" ut.

Melinda sa...

6 mil!! Det var da ekstremt!! De er veldig interessante - og koselige og mye mer normale enn bildene skulle tilsi! Hvis du får deg facebook så kan du se litt mer normale bilder av dem der! klem<3

Melissa sa...

Høres bra ut vennen:D

Anonym sa...

Hei darling! Høres skitbra ut. Misunner deg! Rart å høre at du forteller om ting jeg ikke er med på:P if you know what I mean.. You are a lucky girl..<3

Anonym sa...

hey roomie
fy søren det høres ut som du koser deg fælt!! tenker mye på deg.. det er sååå rart å begynne på tvs uten deg.

så bra at du holder oss i norge posted om usa livet ditt..

glaaaaaaaad i deg vennen<3<3

Anonym sa...

Spennende med den måten å løse ulike fokusområder i kirkesammenheng. Hvordan har de klart det?

Melinda sa...

Yes, I know, Henry! (Men det er kanskje best å holde dette på norsk.. haha)

Roomie - det er sååå rart å bo på rom alene uten deg!!! Jeg føler meg som en loner! Savner å sitte ved siden av deg å snakke på msn.. haha! Supermegadupergla i deg<3 (og dere andre som har skrevet her)

Mamma - det lurer jeg også på.. Skal prøve å grave litt og finne ut litt om det, og komme med gode idéer til deg;)